maandag 13 juli 2009

Simon Vinkenoog over de liefde

'Over liefde gesproken' - zo heet de bundel met interviews over de liefde van Ilse van der Velden. Het boekje ligt op ons nachtkastje omdat mijn geliefde één van de geïnterviewden is. Met plezier en bewondering las ik ook de vraaggesprekken met onder anderen Levi Weemoedt, Huub Oosterhuis en Simon Vinkenoog. De plotselinge dood van Vinkenoog was aanleiding dat interview een tweede keer te lezen.

Vraag: 'Gelooft u in liefde op het eerste gezicht?' Simon Vinkenoog: 'O ja, voor Ferdi verliet ik mijn tweede vrouw (...) Op een avond wordt er aangeklopt en daar staat een meisje. Ze kwam boeken terugbrengen die iemand van me had geleend. Het was een kleine schoonheid en het was meteen: boem. Het draaide uit op een zoenpartij maar ik was natuurlijk getrouwd. Een week later, mijn vrouw was toen naar het buitenland, heb ik thuis een briefje neergelegd en ben ik met Ferdi in een hotel gaan wonen.' Hier spreekt de Vinkenoog van de zes huwelijken, de hallucinerende drugs en de experimentele voordrachten: op z'n zachtst gezegd naïef en weinig verantwoordelijk. Maar het interview biedt meer dan een obligate verheerlijking van sex & drugs& rock-'n-roll. Over zijn laatste vrouw, Edith Ringnalda, zegt Vinkenoog zulke lieve dingen dat je er plaatsvervangend vrolijk van wordt. 'Ik ben zo ontzettend gelukkig nu'. Dat is geen bijzonder revolutionaire of experimentele taal, maar poëzie is het wel degelijk. Liefde is geluk hebben. Het maakt gelukkig om lief te hebben en te worden liefgehad - en je moet het geluk hebben om de juiste man of vrouw te vinden. Of misschien moet je zeggen: het geluk om zo liefdevol te zijn opgegroeid, dat je ook zelf kunt liefhebben. In een paar treffende zinnen schetst Vinkenoog zijn moeizame jeugd, de oorlogsjaren, zijn eerste huwelijk. 'Ik ben mijn neuroses en complexen te boven gekomen in de loop van de tijd, ik denk wel dat dat me heeft geholpen in de liefde.' Wat volgt is een lofzang op de ware liefde en op partnerschap. Bemoedigend om iemand van tachtig zo vrolijk te horen zijn. Ontroerend is ook de intieme foto die Karoly Effenberger bij het interview maakte. 'Wat hoopt u, als het om de liefde gaat?' 'Dat Edith aan mijn zijde is als het zover is.'

Om bij de entree van de nieuwe centrale bibliotheek in Amsterdam te komen moet je een bordestrap beklimmen. Op de optredes staan een paar verzen uit Vinkenoogs 'Een nieuw gedicht voor Amsterdam' uit 2004.

Je ster gaat weer stralen, Am*dam
de magie gaat weer werken, Am*dam
het voorjaar komt nader, Am*dam
je wordt weer verliefd, Am*dam
je gaat je vrijer bewegen, Am*dam
er kan weer gelachen worden, Am*dam

Waarom zou het niet waar zijn? Simon Vinkenoog. Moge zijn gedachtenis tot zegen zijn voor velen.


klik hier voor informatie over 'Over liefde gesproken'

lees hier wat Vinkenoog zelf op 3 juni over dit boek schreef

lees 'Een nieuw gedicht voor Amsterdam'

1 opmerking:

Anoniem zei

Op 21 juli 2008 viert Simon Vinkenoog zijn tachtigste verjaardag – een onwaarschijnlijke
leeftijd voor een dichter die in de geest van Bob Dylan forever young
gebleven is. In zijn Parijse jaren vormde hij de eenmansredactie van het tijdschrift
Blurb, waarin hij de generatie van de Vijftigers aan het woord liet. Hij
was samensteller van de beroemde experimentele bloemlezing Atonaal, raakte
bevriend met Amerikaanse beat-dichters als Allen Ginsberg, wiens werk hij in
Nederland introduceerde, organiseerde de eerste grote dichtersmanifestatie
Poëzie in Carré (1966) en was sindsdien vaste gast op alle poëziepodia waar
ook ter wereld.
Zijn ruim 1200 bladzijden tellend verzameld werk bevat alle vruchten van zestig
jaar dichterschap. We zien Vinkenoog zich ontwikkelen van de experimentele
dichter van de jaren vijftig tot de geëngageerde performer van de sixties. Van
de zich opnieuw vernieuwende dichter van de jaren zeventig tot de gerijpte
dichter van de jaren negentig en nul. Voor het eerst ook zijn de gedichten
opgenomen die hij schreef als Dichter des Vaderlands, als tijdelijk opvolger van
Gerrit Komrij.
Vinkenoog Verzameld is een noodzakelijk boek voor iedereen die zich wil verdiepen
in de twintigste-eeuwse Nederlandse poëzie. En daarnaast een belangrijk
cultureel monument: geen internationale stroming of Vinkenoog was erbij
betrokken, en alle grote namen uit de wereldgeschiedenis trekken in zijn werk
voorbij!
IN EEN KLEINE OPLAGE GEMAAKT EN WORDT ZEKER NIET HEDRUKT!
€ 45,00 BOEKHJANDEL JIMMINK HEEFT HET BOEK OP VOORRAAD: WWW.JIMMINK.EU