zaterdag 20 november 2010

Opzeggen NRC Handelsblad

Omdat NRC Handelsblad besloten heeft Martin Bosma als columnist aan te trekken beëindig ik mijn abonnement. Een slechte columnist in mijn krant kan ik wel hebben. Dat is een minnetje waar plusjes tegenover staan. Nu is er iets anders aan de hand. Martin Bosma is niet zomaar een auteur met een rechtse mening: hij is parlementariër en ideoloog van de PVV. De krant biedt hem een podium en zorgt er zodoende voor dat het geluid van zijn partij al meer geaccepteerd raakt.

Nee, ik geloof niet dat het erg emotioneel is, mijn besluit, eerder een inzicht, een weten. Plotseling, bij de afwas, drong het tot mij door dat de krant die ik houd voor de slimste van Nederland, de auteur van ‘de schijn-élite van de valse munters’ een structureel podium gaat bieden om zijn morsige meningen te verkondigen. Dat een groot deel van de bevolking die meningen deelt, is droevig en waar, maar geen reden om je kolommen daarvoor open te stellen. Liberaal is voor mij niet ‘ruimte bieden aan de stem van het volk’, maar - misschien een beetje elitair, maar zo was het NRC altijd en dat wilde het ook zijn - blijven nadenken en keuzes maken in kwaliteit. Ik ben qua politieke kleur totaal niet liberaal, maar juist die kant van het NRC heeft altijd gemaakt dat ik die krant wilde lezen: ze deden aan kwaliteit en durfden daarin te kiezen en eigenzinnig te zijn. Bosma en de PVV zijn zo omnipresent, daar hoeft wat mij betreft geen podium aan toegevoegd.

De krant zal wel gaan zeggen dat het bieden van een podium aan een politicus niet hetzelfde is als het onderschrijven van diens mening. Nee, ik mag hopen dat de redactie het niet eens is met de inhoud van de columns. Maar dan nog: de columns staan in de beste krant van Nederland. Wat dat communiceert is: hier is een politicus aan het woord met een respectabele mening. De krant faciliteert daarmee het PVV-geluid. De redeneringen dat je iemand beter kan bestrijden als je zijn denkbeelden kent of dat hij zichzelf wel zal ontmaskeren als je hem een podium biedt, overtuigen niet. Als er op een schoolplein ‘roerige tijden’ zijn (met veel pesten en vechten), dan is de reactie van het onderwijzend personeel hopelijk niet ‘daar ruimte voor geven’, want ‘het leeft blijkbaar onder de mensen’ en ‘dit is een afspiegeling van wat er speelt in de maatschappij’. Begrenzen, dat lijkt me dan de taak van de verantwoordelijken; veiligheid waarborgen van wie kwetsbaar is, zodat wie in het nauw zit en klappen krijgt, misschien kan opademen en hopelijk in een later stadium weer mee kan spelen. wat deze samenleving nodig heeft, is geen zogenaamde ‘vrijheid van roepen/loeien/pesten’, maar een goed pestprotocol. NRC Handelsblad lijkt op de mensen die in zo'n schoolpleinsituatie toekijken/wegkijken (en dat gebeurt heel vaak, ook door volwassenen, blijkbaar zeer menselijk). Ik zal de krant missen, maar ik wil hier niet aan mee doen.

Klik hier voor de klantenservice van NRC Handelsblad.

Opzeggen van uw abonnement op NRC Handelsblad kan schriftelijk of per e-mail via Antwoordnummer 92310, 3009 XD Rotterdam. E-mail: service@nrc.nl. Vermeld in uw opzegbrief uw naam, adres, woonplaats en abonneenummer en indien mogelijk ook de reden van opzegging.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Nee, ik geloof niet dat het erg emotioneel is, mijn besluit, eerder een inzicht, een weten.

emptioneel wilt u liever niet?
heeft ' inzicht, weten' een hoger niveau?
wordt het voor u als theoloog niet tijd voor verlichting?
zijn 'denken', 'inzicht' en 'weten'
niet vooral het drammen van het ego? pogingen om grip te krijgen op het grotere geheel.
zwakke pogingen meestal, lijkt me.
waarde geven aan hersenspinsels.
probeer es wat van de jeugd te leren, die zijn al weer verder.
ga es dansen, of gek doen.
probeer es Lady Gaga en Black Eyed Peas te luisteren zonder gelijk in uw oordeel te schieten.
probeer verlichting........

Anoniem zei

Curieuze beslissing. Het was een gastcolumnist net als andere politici dat waren. Om goed ingelicht te worden, moet je weten wat anderen in de politiek denken, juist je grootste vijand!

Bovendien, zoals hij schreef maakte hij zich alleen maar extra belachelijk met zijn getier en kortzichtige gedachte. NRC wordt over het algemeen gelezen door de slimme Nederlandse medemens en het lijkt me dat degenen die nog twijfelden juist voorgoed afhaakten.

Anoniem zei

"De krant biedt hem een podium en zorgt er zodoende voor dat het geluid van zijn partij al meer geaccepteerd raakt."

Oh net als jij Tinkebell een podium biedt? Wat een misselijkmakende hypocrisie.